نسخه شماره 2871 - 1390/12/18 -

 مرگ مشکوک يک کودک 8 ساله در سنندج 
نويسنده : شيروان ياري

حدود 75 روز پيش کودک هشت ساله اي را براي مداوا به اورژانس مرکز پزشکي بعثت سنندج مي آورند   که بعد از اقدامات پزشکي ترخيص مي شود اما در مسير منزل (بر اساس اظهارات پدرش) کودک دچار حساسيت شده و دوباره به بيمارستان باز مي گردانند اما متاسفانه به علت شدت بيماري کودک جانش را از دست مي دهد.
پدر اين کودک سنندجي در خصوص علت مرگ فرزندش مي گويد: محمدراشد ساعت 15 روز سي ام آذرماه امسال توسط مادرش براي مداواي بيماري سرماخوردگي به بيمارستان بعثت سنندج برده مي شود. زاهد احمدي مدعي است پزشکان بخش اورژانس بعد از پذيرش محمدراشد بدون تست، آمپول پني سيلين 1200  به وي تزريق و او از اورژانس ترخيص مي شود. پدر اين کودک گفت: بدن محمدراشد در مسير بيمارستان تا منزل در داخل خودرو نسبت به پني سيلين حساسيت نشان مي دهد و مادرش بلافاصله او را به بيمارستان بازمي گرداند. احمدي مي گويد: در اين زمان محمدراشد دو بار تشنج مي کند و بعد از اين پزشکان براي نجات وي تلاش مي کنند اما تکاپوي آنان بي نتيجه مي ماند و اين کودک هشت ساله در کمال ناباوري حيات را با مرگ مبادله مي کند. وي افزود: متاسفانه مسئولان اين بيمارستان دفترچه بيمه محمدراشد را که تمام اقدامات و تجويزهاي پزشکي در آن ثبت شده است ضبط کرده اند. وي گفت: تاکنون چندين بار براي بازپس گيري دفترچه بيمه محمدراشد مراجعه کرده ايم اما پاسخي نگرفته ايم. رئيس مرکز پزشکي، آموزشي و درماني بعثت سنندج گفت: ادعاي پدر محمدراشد در خصوص خطاي پزشکي در اين مرکز پيشرفته درماني صحت ندارد.  بابک قطبي با اشاره به سابقه فعاليت و استانداردهاي پزشکي موجود در اين بيمارستان افزود: در نخستين جشنواره کشوري حاکميت باليني مرکز پزشکي، مراکز پزشکي، آموزشي و درماني بعثت بيمارستان برتر کشور در سال جاري انتخاب و معرفي شد. کارشناس بيمه خدمات درماني بيمارستان بعث نيز ضبط دفترچه بيمه محمدراشد را قانوني دانست و گفت:براساس قانون افراد زيرپوشش بيمه خدمات درماني اگر در فرايند درماني در مراکز بيمارستاني فوت کنند دفترچه آنان ضبط و براي ابطال به اداره کل بيمه ارسال مي شود. آرزو ابن رسولي ضبط دفترچه بيمه خدمات درماني اين کودک سنندجي را در سي ام آذر ماه تاييد کرد و گفت:اين دفترچه بعد از فرايند قانوني در21 دي ماه در اداره کل بيمه خدمات درماني استان باطل شده است. وي عدم سو» استفاده از دفترچه بيمه خدمات درماني و قطع کسر حقوق از سرپرست خانوار يا شخص بيمه گذار را از دلايل ضبط و ابطال دفترچه بيمه خدمات درماني بعد از فوت اعلام کرد. کارشناس پزشکي کميته مرگ ومير بيمارستان بعثت پرونده مرگ محمدراشد را تشريح کرد و گفت: اين کودک هشت ساله با شماره پرونده 396962 در ساعت 16 و 38 دقيقه روز سي ام آذرماه امسال در مرکز پزشکي،آموزشي و درماني بعثت بستري شده است. اين کارشناس که متخصص بيماري کودکان و نوجوانان و فوق تخصص خون و انکولوژي است، افزود: بررسيها نشان مي دهد که بيمار از سه روز قبل از مراجعه، دچار علائم سرماخوردگي، گلودرد و آبريزش بيني بوده است. فرزاد کمپاني  افزود: محمد راشد در روز سي ام آذرماه به همراه مادرش به بخش اورژانس بيمارستان بعثت مراجعه مي کند و پزشک اورژانس با توجه به وجود اگزودا و اريتم در ته حلق، تزريق پني سيلين را تجويز مي کند. اين پزشک با اعلام اينکه بيمار بعد از تزريق سرپايي به همراه مادرش از بيمارستان خارج مي شود، افزود: اين کودک حدود نيم ساعت بعد از تزريق آمپول دچار کاهش سطح هوشياري و هذيان گويي مي شود و دوباره به بيمارستان بازگردانده مي شود.
به گفته وي، محمدراشد در بدو ورود به اورژانس دچار تشنج (تونيک کولونيک) (سفتي عضلات و لرزش) مي شود که دراين شرايط با اقدامات درماني سريع پزشکان تشنج کودک با ديازپام کنترل شده است. کمپاني افزود:  به دليل وجود ترشحات زياد، Tude NG (لوله معده اي) براي خروج ترشحات) Grounb coffee ترشحات قهوه اي) براي بيمار کار گذاشته شده است. اين پزشک متخصص بيماري هاي کودکان و نوزادان افزود:  با توجه به احتمال آسپيراسيون  (ريخته شدن محتويات معده به داخل مجاري تنفسي) و ديسترس تنفسي (سخت شدن تنفس) بيمار به PICU (آي سي يو کودکان) منتقل شد و براساس نظر متخصص بيهوشي، کودک اينتوبه (لوله گذاري داخل مجاري تنفسي) و به دستگاه ونتيلاتور متصل مي شود. وي علايم حياتي کودک در بدو مراجعه را نيز چنين تشريح کرد 8/51=GCS :(سطح هوشياري کودک در بدو مراجعه)، 83=TAXI (دماي بدن)، 24=RR تعداد تنفس در دقيقه)،  021=PR تعداد ضربان قلب در دقيقه) و 021/06=BP (فشار خون). کمپاني افزود: بررسي ها نشان مي دهد که قبل از اين حادثه نيز آمپول پني سيلين به بدن محمدراشد تزريق و بدون عارضه اي دريافت شده است.
اين پزشک با تاکيد بر اينکه کودک سابقه بستري در بيمارستان را دو بار آن هم به دليل تشنج ناشي از تبFC  داشته است، افزود: براساس اسناد پزشکي اين بيمار تا سن چهار سالگي نيز تحت نظر پزشک متخصص بوده و فنوباربيتال (داروي ضد بيماري تشنج و صرع) دريافت کرده است. وي در تشريح گمانه زني هاي خطاي پزشکي در روند درمان محمد راشد گفت: در نتايج آزمايش هاي بيمار در بدو مراجعه لکوسيتوز) ( 00041=WBC) تعداد گلبول هاي سفيد) و (85=PTT) (زمان انعقاد خون) مشاهده شده است و به همين دليل دو واح FFP د(پلاسماي تازه منجمد شده) تزريق شده است. کمپاني افزود: متاسفانه بيمار در طول مدت بستري چهار بار دچار براديکاردي (کاهش تعداد ضربان قلب) و سپس ايست قلبي شده که گويا هر بار عمليات احيا نيز انجام شده است. اين پزشک متخصص افزود: متاسفانه محمدراشد در ساعت 1 و 35 دقيقه بامداد روز يکم دي ماه براي بار چهارم دچار ايست قلبي شده و علي رغم تکاپوي پزشکان و انجام عمليات احيا، وي در ساعت 2 و 15 دقيقه بامداد همان روز فوت شد. وي در پاسخ به اينکه آيا تزريق پني سيلين و شوک آنافيلا کتيک (شوک حساسيتي) شديد منجر به فوت اين کودک شده است، افزود: بررسي هاي علم پزشکي نشان مي دهد که تزريق پني سيلين و شوک آنافيلاکتيک شديد منجر به فوت افراد در سن زير 14 سال نمي شود و حتي نيازي به تست پني سيلين هم در اين سن نيست. اين پزشک متخصص بيماري  هاي کودکان و نوزادان و فوق تخصص خون و آنکولوژي علت احتمالي مرگ محمدراشد را تشنج، سپسيس (عفونت خون) و DIC (بيماري هاي انعقاد خون) عنوان کرد و افزود: علت قطعي مرگ پس از اتوپسي (تکه برداري و کالبد شکافي) مشخص خواهد شد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان